روش‌ خارج کردن قالب وافل از سقف

قالب وافل یکی از پرکاربردترین قالب‌ها در صنعت ساختمان است که برای اجرای سقف‌های وافل به کار می‌رود. این نوع سقف به دلیل مزایای متعددی مانند مقاومت بالا، وزن کم و زیبایی، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما یکی از چالش‌هایی که در اجرای سقف وافل وجود دارد، قالب برداری یا خارج کردن قالب‌ها از سقف است. در این مقاله، روش‌های آسان برای خارج کردن قالب وافل از سقف را بررسی می‌کنیم. بر خلاف روش های دیگر در قالب وافل هیچ نیازی به چرب کردن قالب قبل از انجام بتن ریزی نیست، که این مورد از جمله موارد مهم در زمان قالب برداری سقف وافل می باشد. و در صورتی که پیمانکاران بخواهند از روغن استفاده کنند می توانند از روغن هایی که برای قالب وافل ضرری ندارد، استفاده کنند و قالب را چرب نمایند.همچنین در اینگونه موارد بهتر است روغن های گیاهی به کار برده شوند. در ادامه مطلب توضیحات روش‌های مختلف خارج کردن قالب وافل از سقف ذکر شده است با عمران پلاست همراه باشید.

روش‌ خارج کردن قالب وافل از سقف

جدا کردن قالب وافل از بتن

بر خلاف روش های دیگر در قالب وافل  هیچ نیازی به چرب کردن قالب قبل از انجام بتن ریزی نیست، که این مورد از جمله موارد مهم در زمان قالب برداری سقف وافل می باشد. و در صورتی که پیمانکاران بخواهند از روغن استفاده کنند می توانند از روغن هایی که برای قالب وافل ضرری ندارد، استفاده کنند و قالب را چرب نمایند.همچنین در اینگونه موارد بهتر است روغن های گیاهی به کار برده شوند.

علاوه بر این در هنگام چرب کردن قالب ها باید به این نکته توجه داشت که همراه با قالب ها میلگرد ها چرب نشوند به این خاطرکه چسبندگی آنها  نباید با بتن از بین برود. همچنین به دلیل اینکه قالب ها دارای استحکام  بسیار بالایی هستند پیمانکار می تواند بر روی آنها حرکاتی را انجام دهد.علاوه براین از آنجایی که این قالب ها کیفیت و جنس خوبی دارند، تا زمانی که قالب ها باز و جدا شوند، بتن همچنان عمل آوری خود را دارد.

روش‌های آسان خارج کردن قالب وافل:

۱) استفاده از جک:

  • جک را در زیر قالب قرار دهید و به آرامی آن را بالا ببرید تا قالب از سقف جدا شود.
  • از جک‌های مناسب با ظرفیت بار کافی استفاده کنید.
  • مراقب باشید که جک به بتن آسیب نرساند.

۲) استفاده از دیلم:

  • دیلم را در لبه قالب قرار دهید و به آرامی آن را به سمت بالا فشار دهید تا قالب از سقف جدا شود.
  • از دیلم به عنوان اهرم استفاده کنید تا به جدا شدن قالب کمک کنید.
  • مراقب باشید که دیلم به قالب و بتن آسیب نرساند.

۳) استفاده از جرثقیل:

  • در صورت نیاز به خارج کردن قالب‌های بزرگ و سنگین، می‌توانید از جرثقیل استفاده کنید.
  • از جرثقیل مناسب با ظرفیت بار کافی استفاده کنید.
  • قالب‌ها را به طور امن به جرثقیل وصل کنید.
  • مراقب باشید که جرثقیل به سقف و بتن آسیب نرساند.

نکات مهم در زمان قالب برداری:

  • قالب برداری را به صورت مرحله‌ای انجام دهید.
  • ابتدا قالب‌های تیرچه‌ها را جدا کنید و سپس به سراغ قالب‌های وافل بروید.
  • از چهار طرف قالب را به طور مساوی فشار دهید تا به راحتی از سقف جدا شود.
  • از وارد کردن ضربه ناگهانی به قالب خودداری کنید.
  • در صورت چسبیدن قالب به بتن، می‌توانید از روغن یا اسپری جداکننده استفاده کنید.
  • بعد از جدا کردن قالب‌ها، آنها را تمیز کنید و برای استفاده مجدد آماده کنید.

زمان قالب برداری سقف وافل

سقف وافل  از نظر زمان قالب برداری مانند قالب برداری دال ها است . به دلیل اینکه  این نوع سازه ها در گروه سقف های دال بتنی قرار می گیرند و در مقررات ملی ساختمان نحوه ی قالب برداری سقف هامانند سقف وافل و دیگر المان های سازه ای به شکل زیر می باشند.

  • برای اینکه قالب های قائم برداشته شوند به چندین ساعت زمان نیاز دارند. و به این ترتیب اگر دما صفر درجه سیلسیوس باشد۳۰ ساعت زمان نیاز دارد ،اگر ۸ درجه سلسیوسباشد ۱۸ ساعت،اگر  ۱۶ درجه سلسیوس باشد  ۱۲ ساعت و در پایان اگر ۲۴ درجه سلسیوس و یا بیشتر باشد به ۹ ساعت زمان نیاز دارد تا برداشته شوند.

روش‌ خارج کردن قالب وافل از سقف

دلیل متفاوت بودن زمان باز کردن این قالب ها موارد مختلفی می باشد. قالب هایی که به صورت قائم هستند، فشار جانبی در آن ها وجود دارد اما فشار قائمی در آن ها دیده نمی شود. به همین خاطر باز شدن این نوع قالب ها از موارد دیگر زودترانجام میگیرد و به دلیل اینکه تیرها نسبت به دال ها وزن بیشتری دارند  به مدت زمان بیشتری برای باز شدن نیاز دارند.

پس از پایان قالب برداری چه عملیاتی صورت میگیرد؟

پس از پایان عملیات قالب برداری ، باید با دقت بسیار زیادی آن ها را جدا کنید. برای جدا کردن قالب های وافل از سقف باید با احتیاط و از چهار طرف قالب ها بیرون کشیده شوند.در جدا کردن قالب های وافل توجه به این نکته ضروری است که هیچگونه اجسام نوک تیزی در قالب های وافل اهرم نشوند. به این دلیل که احتمال شکستگی قالب ها وجود دارد.  همچنین مزیتی که در مورد این قالب ها وجود دارد این است که اگر این عملیات را با موفقیت به پایان برسانید، امکان استفاده دوباره این قالب ها را خواهید داشت که این کار برای شما از نظر قتصادی بسیار به صرفه خواهد بود. برای جلوگیری از خیز بلند مدت سقف پس از پایان قالب برداری کلی سقف وافل می توان یک سوم از جک های سقف را تا اجرای طبقه بعدی به صورت پایه اطمینان در زیر سقف و زیر تیرها نگه داشت تا از خیز دادن آن در سقف وافل جلوگیری شود.

جمع بندی:

قالب برداری سقف وافل با استفاده از روش‌های صحیح و اصولی، به حفظ کیفیت و زیبایی سقف کمک می‌کند. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید قالب‌ها را به آسانی و بدون آسیب رساندن به سقف از آن جدا کنید.

محصولات قالب ‌های نیم وافل

...

محصول به لیست شما اضافه شد.
تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک
سقف وافل

تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک

در این مقاله تفاوت‌های اصلی دو نوع سقف وافل و اینتل دک از جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود. این تفاوت‌ها شامل نوع قالب‌ها، روش اجرا، مقاومت در برابر آتش‌سوزی، هزینه‌ها، و نگهداری آن‌هاست. سقف وافل با قالب‌های غیرماندگار خود امکان استفاده چندباره دارد، در حالی که قالب‌های اینتل دک پس از استفاده در سقف باقی می‌مانند و در صورت آتش‌سوزی ممکن است گازهای سمی تولید کنند. همچنین، از نظر نمای نهایی، سقف وافل به دلیل طراحی خاص خود می‌تواند ظاهری زیبا و جذاب به فضا ببخشد. در ادامه به مقایسه دقیق‌تر راجب این دو روش اجرای سقف می‌پردازیم. با عمران پلاست همراه باشید. فرم تماس رایگان … ادامه مطلب

سقف وافل

مقایسه وافل ۸۰×۸۰ وزن ۹ کیلوگرمی و ۸.۵ کیلوگرمی

یکی از پرکاربردترین انواع قالب‌ها که در انواع پروژه‌های ساختمانی، اعم از دهانه‌های کوتاه و بلند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، قالب‌هایی با آکس ۸۰ و ارتفاع ۲۸ است. این قالب‌ها به دلیل تطبیق‌پذیری و عملکرد مناسب، به طور گسترده‌ای در صنعت ساخت‌وساز به کار می‌روند. به دلیل تقاضای بالا و استقبال گسترده از این نوع قالب‌ها، شرکت عمران پلاست اقدام به تولید دو نسخه ۹کیلوگرمی و ۸.۵ کیلوگرمی از آن‌ها با ویژگی‌های ساختاری مختلف کرده است. هرچند این دو نسخه از نظر کلی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، اما در جزئیات فنی و ساختاری تفاوت‌های قابل توجهی مشاهده می‌شود. در این مقاله ابتدا به بررسی … ادامه مطلب

سقف وافل

خرید قالب‌های ضایعاتی

با توجه به اینکه تعداد شرکت‌های معتبر در زمینه فروش قالب دست دوم زیاد نیست، دست دلال‌ها و واسطه‌گران در بازار بسیار باز است و در هنگام خرید بایستی مراقب بود تا گرفتار این واسطه‌گران نشد. شخص خریدار قالب دست دوم از این افراد معمولا پس از تحویل قالب‌ها با تعداد زیادی قالب‌های مستعمل، ترک خورده و حتی شکسته مواجه می‌شود. شرکت عمران پلاست در جهت کسب رفاه مشتریان خود، تمایل به خرید قالب‌های دست دو و کارکرده ساختمانی از شما مشتریان عزیز را دارد. در ادامه طرح خرید و تعویض ۲ به ۱ را شرح خواهیم داد. فرم تماس رایگان مشاوره رایگان: ۰۹۳۶۵۷۷۴۴۰۲ بازخرید … ادامه مطلب

روش اجرای سقف وافل
سقف وافل

روش اجرای سقف وافل

سقف وافل یکی از سیستم‌های مدرن و کارآمد در ساخت‌وساز است که با استفاده از قالب‌های خاص، امکان کاهش وزن و افزایش استحکام سازه را فراهم می‌کند. این مقاله به بررسی مراحل اجرای سقف وافل از طراحی اولیه تا قالب‌برداری و بررسی نهایی می‌پردازد. مراحل کلیدی شامل آماده‌سازی، نصب قالب‌ها، آرماتوربندی، بتن‌ریزی، عمل‌آوری بتن، قالب‌برداری و بررسی نهایی هستند. اجرای صحیح هر یک از این مراحل نقش مهمی در تضمین کیفیت و دوام نهایی سقف وافل دارد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر و توضیحات کامل‌تر از هرکدام از این روش‌ها می‌پردازیم. فرم تماس رایگان مشاوره رایگان: ۰۹۳۶۵۷۷۴۴۰۲ نحوه اجرای سقف وافل سقف وافل یکی از … ادامه مطلب

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *