اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی و فولادی و بتنی

استفاده از سقف وافل در اسکلت فولادی به چند دلیل باعث عملکرد بهتر سازه ها در برابر تنش و ارتعاش می شود. از آنجایی که سقف وافل مشبک است از قالب های غیر ماندگار به جای بتن که در قسمت هایی از سقف عملکرد سازه ای ندارد استفاده می کنند. به همین دلیل در مصرف بتن تا حد زیادی صرفه جویی می شود. علاوه بر این سقف وافل دیگر نیازی به استفاده از میلگردهای تقویتی نخواهد داشت که این موضوع باعث کاهش بار مرده سازه و عملکرد بهتر آن دربرابر تنش ها می شود. از طرف دیگر عملکرد اسکلت بتن نسبت به اسکلت فلزی از نظر ارتعاش بهتر است. که در این صورت با استفاده از سقف وافل در اسکلت های فلزی یا فولادی تا حدی می توان این ضعف اسکلت های فولادی را کاهش داد.

اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی و فولادی و بتنی

عملکرد سقف وافل در ساختمان فولادی

استفاده از سقف وافل در اسکلت فولادی به چند دلیل باعث عملکرد بهتر سازه ها در برابر تنش و ارتعاش می شود. از آنجایی که سقف وافل مشبک است از قالب های غیر ماندگار به جای بتن که در قسمت هایی از سقف عملکرد سازه ای ندارد استفاده می کنند. به همین دلیل در مصرف بتن تا حد زیادی صرفه جویی می شود. علاوه بر این سقف وافل دیگر نیازی به استفاده از میلگردهای تقویتی نخواهد داشت که این موضوع باعث کاهش بار مرده سازه و عملکرد بهتر آن دربرابر تنش ها می شود. از طرف دیگر عملکرد اسکلت بتن نسبت به اسکلت فلزی از نظر ارتعاش بهتر است. که در این صورت با استفاده از سقف وافل در اسکلت های فلزی یا فولادی تا حدی می توان این ضعف اسکلت های فولادی را کاهش داد.

در کنترل ارتعاش عوامل زیادی مانند اندازه طول دهانه سقف ، جنس سقف و درجه میرایی آن می تواند بسیار موثر باشد. علاوه براین میزان میرایی در هر متریال متفاوت است. همچنین در این روش تفاوت هایی هم وجود دارند که به طور دقیق شبیه به یکدیگر نیستند. علاوه براین در به کارگیری سقف وافل برای اسکلت فولادی نیز باید به یک طرفه و دو طرفه بودن سقف توجه کرد.

تفاوت اجرای سقف وافل یک طرفه و دو طرفه در اسکلت فولادی

استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی  به نوع عملکرد سقف بستگی دارد.به این صورت که معمولا برای استفاده از وافل یک طرفه در سقف های فلزی به تیرهای میانی نیاز داریم، در حالی در سقف وافل دو طرفه اسکلت را می توان هم به وسیله تیر میانی و هم بدون آن اجرا کرد. نوع اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی به این صورت است که میلگردهای تیرچه ها و مش فوقانی سقف وافل معمولا در محل هایی که تیر فلزی وجود دارند گذاشته می شوند مثل میلگرد اتکا که  از روی تیرعبور داده می شوند تا سقف وافل به خوبی با اسکلت فلزی درگیر شود. به دلیل نبود ورق فلزی در سقف وافل نیازی به پوشش ضد حریق برای سقف نمی باشد. بنابراین به همین دلیل می توان در هزینه ها بسیار صرفه جویی کرد. برای اجرای اسکلت ساختمان‌ها از روش‌های مختلفی از جمله فلزی و یا بتنی استفاده می­ شود.

تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک
سقف وافل

تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک

در این مقاله تفاوت‌های اصلی دو نوع سقف وافل و اینتل دک از جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود. این تفاوت‌ها شامل نوع قالب‌ها، روش اجرا، مقاومت در برابر آتش‌سوزی، هزینه‌ها، و نگهداری آن‌هاست. سقف وافل با قالب‌های غیرماندگار خود امکان استفاده چندباره دارد، در حالی که قالب‌های اینتل دک پس از استفاده در سقف باقی می‌مانند و در صورت آتش‌سوزی ممکن است گازهای سمی تولید کنند. همچنین، از نظر نمای نهایی، سقف وافل به دلیل طراحی خاص خود می‌تواند ظاهری زیبا و جذاب به فضا ببخشد. در ادامه به مقایسه دقیق‌تر راجب این دو روش اجرای سقف می‌پردازیم. با عمران پلاست همراه باشید. فرم تماس رایگان مشاوره رایگان: ۰۹۳۶۵۷۷۴۴۰۲ تفاوت سقف وافل و سقف اینتل دک سقف‌های وافل و اینتل دک … ادامه مطلب

سقف وافل

مقایسه وافل ۸۰×۸۰ وزن ۹ کیلوگرمی و ۸.۵ کیلوگرمی

یکی از پرکاربردترین انواع قالب‌ها که در انواع پروژه‌های ساختمانی، اعم از دهانه‌های کوتاه و بلند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، قالب‌هایی با آکس ۸۰ و ارتفاع ۲۸ است. این قالب‌ها به دلیل تطبیق‌پذیری و عملکرد مناسب، به طور گسترده‌ای در صنعت ساخت‌وساز به کار می‌روند. به دلیل تقاضای بالا و استقبال گسترده از این نوع قالب‌ها، شرکت عمران پلاست اقدام به تولید دو نسخه ۹کیلوگرمی و ۸.۵ کیلوگرمی از آن‌ها با ویژگی‌های ساختاری مختلف کرده است. هرچند این دو نسخه از نظر کلی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، اما در جزئیات فنی و ساختاری تفاوت‌های قابل توجهی مشاهده می‌شود. در این مقاله ابتدا به بررسی نقاط مشترک این دو قالب پرداخته و سپس تفاوت‌های آنها را مورد ارزیابی قرار خواهیم … ادامه مطلب

سقف وافل

خرید قالب‌های ضایعاتی

با توجه به اینکه تعداد شرکت‌های معتبر در زمینه فروش قالب دست دوم زیاد نیست، دست دلال‌ها و واسطه‌گران در بازار بسیار باز است و در هنگام خرید بایستی مراقب بود تا گرفتار این واسطه‌گران نشد. شخص خریدار قالب دست دوم از این افراد معمولا پس از تحویل قالب‌ها با تعداد زیادی قالب‌های مستعمل، ترک خورده و حتی شکسته مواجه می‌شود. شرکت عمران پلاست در جهت کسب رفاه مشتریان خود، تمایل به خرید قالب‌های دست دو و کارکرده ساختمانی از شما مشتریان عزیز را دارد. در ادامه طرح خرید و تعویض ۲ به ۱ را شرح خواهیم داد. فرم تماس رایگان مشاوره رایگان: ۰۹۳۶۵۷۷۴۴۰۲ بازخرید قالب‌ها توسط شرکت عمران پلاست شرکت عمران پلاست با هدف ارتقاء خدمات خود، علاوه بر … ادامه مطلب

آیا سقف وافل در اسکلت فلزی نیز قابل اجراست؟

با وجود فوایدی که سقف وافل دارد قطعاً جواب این سوال مثبت است. در اسکلت های فلزی مثل اسکلت های بتنی از سقف وافل استفاده می شود.البته اگر به جای قاب خمشی از سیستم باربری دیوار برشی استفاده شود از سقف وافل در اسکلت فلزی یا فولادی بیشتر استفاده می گردد به این دلیل که در این حالت ستون ها به صورت ثقلی طراحی خواهد شد.

استفاده از هریک ازاین روش ها در سیستم‌های سازه بسته به شرایط معماری و پروژه متفاوت است و می‌تواند با سقف‌های مختلفی از جمله سقف وافل انجام شود. این دو سیستم در بعد اقتصادی و فنی متفاوت می باشند و باتوجه ‌به شرایط پروژه و اجرا، نوع سازه را انتخاب می‌کنند. در حال حاضراز اسکلت بتنی در اکثر پروژه‌ها استفاده می‌کنند و درصد دیگری هم  نیزدر پروژه های بزرگ  از اسکلت فلزی استفاده می کنند.

مهمترین ویژگی اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی

استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی علاوه بر فوایدی که دارد، یک ویژگی دیگرنیز دارد آن هم حذف حداکثری تیرهای اصلی و فرعی است. یعنی درزمان استفاده از اسکلت فولادی با سقف وافل با یک تیر دو نشان می زنید هم از مزایای اسکلت فولادی بهره می برید و هم با حذف تیرهای میانی ازهزینه های خرید فولاد و همچنین جوشکاری اتصالات کم خواهد شد.

دلایل استفاده از اسکلت فلزی درساخت یک ساختمان و مزایای آن وهم چنین تفاوت آن با اسکلت بتنی

۱) در اسکلت‌های فلزی کیفیت ساخت و اجرا بیشتر است. به این دلیل که اسکلت های فلزی قطعات و یا ورق‌های پیش‌ساخته‌ای هستند که در کارخانه تولید و برای نصب از کارخانه به محل پروژه انتقال داده میشوند؛ بنابراین کلیه ی آزمایش‌ها و تست های لازم در کارگاه یا کارخانه بر روی اسکلت فلزی انجام و با دقت زیادی  نیزساخته شده اند. اما اسکلت بتنی، ا باتوجه ‌به کیفیت کارو توسط پیمانکار صورت می‌گیردهمچنین اسکلت های فلزی‌ که با سیستم پیچ‌ومهره ساخته می شوند؛ خیلی بهتراز اسکلت های سیستم بتنی می‌باشند

۲) مسئله ی زمان و میزان سرعت در اجرای کار در بعضی از پروژه ها یک امر بسیار مهم محسوب می شود.به همین دلیل اسکلت فلزی گزینه مناسبی برای اجرای پروژه می‌باشد و سرعت اجرایی بالاتری نسبت به اسکلت بتنی دارد.

۳) وزن کلی ساختمان سومین مزیت و تفاوت اسکلت فلزی و بتنی است که اسکلت فلزی با وزن کمتر، بهترین عملکرد را در برابر زلزله دارد و ابعاد مقطع های مختلف از جمله ستون‌ها نسبت به اسکلت بتنی کاهش می یابد. این عامل در مساحت مفید ساختمان و هزینه‌های آن اثرگذار است

معایب سیستم اسکلت فلزی

۱) استفاده از پوشش نامناسب برای اسکلت فلزی، عامل اصلی حریق و تخریب ساختمان است.

۲) از لحاظ  هزینه ای اسکلت فلزی هزینه ی بیشتری نسبت به اسکلت بتنی دارد.

چرا در طبقات دارای پارکینگ بیشتر از سقف وافل استفاده می شود؟

در بعضی از پروژه‌ها طبقات تحتانی را سقف وافل و طبقات فوقانی را سقف عرش فولادی می‌گذارند. در تراز صفر، کف آسفالت به پایین با فرض اینکه زلزله در قسمت زیرین رخ نمی‌دهد، تمام تیرهای طبقات زیرزمینی برای تحمل بار سقف؛ حذف می‌شوند و برای این کار از سقف وافل دو طرفه بهره می‌گیریم.

استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی به کم شدن هزینه‌ها کمک می‌کند. در نتیجه هزینه اسکلت در طبقات نیز کم می‌شود بنابراین هزینه کلی سقف هم با کاهش روبرو می‌شود.

از جمله مزیت های اسکلت فلزی کاهش ارتعاش و لرزش سقف است و در این مورد سقف وافل به‌خوبی عمل می‌کند.

مزایای اجرا و استفاده از سقف وافل در اسکت فلزی

از جمله نکات مهم در رابطه با سقف وافل یک طرفه این است که جزئیات اجرایی آن در ساختمان های فلزی دقیقا شبیه سیستم تیرچه یونولیت می باشد و چندان تفاوتی با این سیستم ندارد.

در سقف وافل یک طرفه یا دوطرفه به دلیل استفاده از مقطع بتنی ورق فلزی مورد استفاده قرار نمیگیرد، بتابراین پوشش ضد حریق برای سقف لازم نیست. از جمله هزینه­های اصلی در اسکلت‌های فلزی پوشش‌های ضد حریق است که باید بر روی ورق‌ها استفاده شود.

اکثریت تیرهای اصلی و فرعی در سقف وافل اسکلت فلزی حذف می‌شوند. در نتیجه هزینه‌های تمام شده اسکلت ساختمان نیزکاهش پیدا میکند.

استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی باعث می شود بتوانیم فاصله ستون‌ها را از ۵-۶ متر به ۱۰-۱۲ متر افزایش دهیم. که این کار مشکل ساخت پارکینگ را نیز حل می‌کند و باعث ایجاد فضاهای تجاری، مسکونی، اداری  ومعماری می‌شود. برای افزایش دهانه، به تیر ورق‌های قوی نیاز داریم که نیروی تیرهای ۱۰ متری را انتقال دهند. این در حالیست که سقف وافل بدون نیاز به تیر ورق‌ها، مقاوم است.

طراحی و اجرای دال بتنی و تیر فلزی

هنگامی که امکان حذف تیر فلزی وجود ندارد و ستون فلزی دارای بخشی از قاب خمشی باربر جانبی هستند؛ دال بتنی با تکیه بر تیر فلزی طراحی می‌شود. دال به شکل تک دهانه مفصلییا چند دهانه پیوسته بعد از طراحی و اتصال دال بتنی به تیر فلزی؛ اجرا می‌شود.

طراحی و اجرای دال بتنی و ستون فلزی

سقف وافل نیازی به تیر فلزی ندارد و می‌تواند بار را به‌صورت دو طرفه حمل کند وقابلیت اتصال  بدون رابط به تکیه‌گاه را دارد. با قرار دادن یک نشیمن ساده در اطراف و مجاورت ستون‌های ثقلی ، این دال‌های بتنی می‌توانند بر روی ستون‌های فلزی ساختمان به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه قرار گیرند. می‌توان تیرهای اصلی متصل به ستون را در زمان استفاده از سقف وافل،حذف کرد.

باربر جانبی در طبقات زیر زمین، به دیوارهای برشی محدود شده‌اند و به این ترتیب می‌توان تیرهای باربر فلزی را حذف کرد. در این حالت ستون‌ها فقط نقش باربری ثقلی را دارند که باعث کاهش میزان مصرف مصالح و ضخامت سقف می‌شود.

تفاوت سقف وافل در اسکلت فلزی با سقف تیرچه بلوک

نوع اتصال میلگردهای موجود در سقف در تیرچه بلوک، به این شکل است که ساخت تیرچه‌ها از قبل انجام شده است وکه در اصطلاح به آنها پیش ساخته می‌گویند. این تیرچه‌های از پیش ساخته شده به شکل اتصالات مفصلی در فاصله بین دو تیرآهن فلزی قرار داده می‌شوند و برای تأمین ممان یا لنگر خمشی در بالای تیرچه سر هرکدام از تیرچه‌ها یک میلگرد منفی گذاشته می‌شود. در صورتی  که در زمان اجرای سقف وافل، این میلگردها در حین کار جایگذاری می شوند و میلگردهای فوقانی به‌راحتی پشت بال تیرآهن‌ها خم می‌شوند و از لحاظ انسجام و کاهش ارتعاش به‌خوبی عمل می‌کنند. برای اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی؛ تیرهای اصلی تا حد امکان حذف و نواحی پانچینگ به روش‌های متفاوتی طراحی و اجرا می‌شود. میلگردها از دور ستون رد می‌شوند و آرماتورهای سنجاقی در اطراف آنها قرار میگیرند.